26 November 2010

adik lampu..

dkala ptg:

"adik watpe kat cni"soalku tnpa pd bdk naif itu.
"adik jual lampu kak"jwpnya dgn muka tkot..
"adik tgl kt mane?,mak ayah taw x ni?"soal ku lg
"tau"mukanya cuba menyembunyikan sesuatu.
"nah amik ni buat belanja"..aku trus berlalu pergi..

memandangkan arini gaji,aku gatal hati nak tgk amaun yg ada dsebalik kat atm eto,dan dr jauh aku tnampak seorang bdk yg kebiasaannya aku jumpa setiap petang duduk tepi pintu bank cimb kg baru,menjual lampu,disusun lampu2 tu yg hanya ade 4set dtepi pintu kaca bank,hatiku tersentuh bila budak sekecil ini sepatutnya berada d taman permainan bermain bersama kwn2,ataw berada di rumah bermain game dgn adik beradiknya.Tapi berbeza dgn budak ni,tiap ptg mukanya akan muncul dtepi pintu kaca cimb bank tu..dan setiap kali org keluar masuk ntk ke atm mesin dia akan menyapa

"kak/abg lampu"... :(

hatiku tersentuh,dmanakah ibu bapanya,knapa sgup dbiarkan anak sebegini,ataw anak ini sndri yg mahu membantu keluarganya,aku x tahu,aku ingin sgt nak taw...risau dia xpegi skolah ke,sdgkan zaman skrg perlukn akademik yg mantap...kesian budak tu..

masa aku hulurkn sdikit belanja untuknya td,aku memegang pipinya,menzahirkn sedikit ksh syg dan kekuatan,hatiku sebak,sebelum air mataku jatuh depannya,aku segera cau dr situ...dlm perjalananku,aku asyik tfikir apa cerita dsebaliknya,kesian budak kecil itu..

"ya allah,sekiranya budak itu ditimpa kesusahan kau bantulah dia,permudahkan segala urusannya,kalau kau zahirkn dirinya miskin di dunia,kau zahirkn la dia dgn kekayaan di akhirat nnt,amin"

aku doakan yg terbaik ntk ko adik lampu..moga kita btemu lg.

No comments:

Post a Comment